Du må snakke mer til hjertet (også du som jobber i oljå...)

Oi. Det var en bastant påstand i tittelen, men jeg mener det bare sterkere og sterkere.

Hvis du skal nå inn til folk med budskapet ditt, kan du ikke «bare» snakke til hodet og fornuften. Du må snakke til hjertet, til følelsene. Hvis ikke mister du en haug med potensielle «venner» på veien.

Bli med en liten tur tilbake til Utopia 2019. Stemningen utenfor Stavanger Konserthus var strålende. Så mange kjekke folk på ett sted skal du lete lenge etter!

Jeg fikk en spennende samtale med en av våre utmerkede representanter fra olje- og gassnæringen om polariseringen i den offentlige debatten. I den ene siden av ringen står miljøbevegelsen, som krever dramatiske tiltak. I den andre siden står Norges desidert viktigste næring, som fyller 50 år i disse dager.

Frontene er steile, noe som vi kan se og lese om daglig i media. Enig?

Hvorfor skjer dette? Selvsagt skjer det fordi vi har et stort klimaproblem som må løses. Det er det overhodet ingen tvil om. Likevel tror jeg også at det skjer fordi den ene siden i debatten er knallgode til å snakke til hjertet, mens den andre siden snakker til hjernen.

Resultatet blir fort at partene snakker forbi hverandre, og at man dermed framstår mer uenige enn man egentlig er. Eller kanskje burde være?

Jeg mener at en del ledere undervurderer betydningen av å snakke til folk sine hjerter for å få til endring. Det gjelder både i interne omstillingsprosesser - og i store offentlige debatter som for eksempel utvinning av olje og gass.

Hvordan jobber du med omdømmet ditt? (Nei, jeg tenker ikke på ditt personlige omdømme, men på omdømmet til selskapet og organisasjonen du jobber i ...:)

Hvem er det du ønsker å påvirke?
Hvilket budskap har du?
Er budskapet ditt troverdig?
Hvilke effekter ser du av «omdømmejobbingen» din?

Spørsmålene treffer i høyeste grad meg selv og min hverdag i Kulturkompaniet også. Jeg utfordres på å snakke et språk som folk forstår, som er ekte, personlig, som jeg virkelig mener. Det samme gjelder aktivitetene vi gjør knyttet til en rekke områder som miljø, rekruttering, hvem vi samarbeider med og så videre. Jeg utfordres også til å være mer bevisst på spørsmålet om hvem vi påvirker, ønsker å påvirke - og hvorfor.

Hvilke selskaper og organisasjoner mener du er gode på omdømmebygging? De som forteller troverdige historier om hvem de er og gjør, de som engasjerer og begeistrer?

- Ole Petter Søllesvik