
Sa du bærekraft?
Ja, det gjorde jeg. Bærekraft. Et ord som brukes utrolig mye - av utrolig mange - og som helt sikkert flere enn meg lurer på hva betyr, egentlig, for meg og selskapet jeg jobber i.
Det siste året har jeg vært medlem av juryen som kårer vinnerne av Sponsor- og eventprisen i Norge, et oppdrag jeg setter stor pris på å være med på. I år slo det meg med full tyngde at ordet «alle» snakker om, kommer til å få stor betydning også for hvordan vi skal engasjere mennesker og merkevarer i tiden som kommer.
Et eksempel er Plastdugnaden 2018, som SpareBank 1 SMN i Trondheim sto bak. Gjennom bankens gavefond ble lokale idrettslag og frivilligheten i Trøndelag invitert til å tjene penger på å samle plast.
Over 12.000 frivillige fra skoler, barnehager, lag og foreninger deltok. I samarbeid med Innovasjon Norge og NTNU inviterte banken forskere, gründere og regions næringsliv til å komme med ideer som kan redusere avfallet. Over 18.000 sekker med avfall ble samlet inn! Med kampanjen vant SMN prisen for Årets samfunnsengasjement.
Plastdugnad er ett av mange mulige tiltak som endrer holdningene, verdiene, kulturen vår.
Hvordan ser samfunnsansvar og bærekraft ut for din organisasjon?
Hvordan kan ulike grep gjøre at du skiller deg ut på dette området, skaffer deg et forsprang som kunder, medarbeiderne, samfunnet for øvrig verdsetter?
Hvilke grep kan gjøres for å endre kultur og holdninger på dette området, som betyr så mye for miljøet vi - og ikke minst framtidige generasjoner - lever i?
Vi i Kulturkompaniet har begynt å tygge på noen ideer, flere av dem inspirert av Sponsor- og eventprisen 2019. Vi er mer enn klare til å diskutere dette spennende området sammen med deg!
Kulturkompaniet engasjerer mennesker og merkevarer. Fordi det lønner seg.
- Ole Petter Søllesvik