Rosenberg.
An far og di i 125 år
Når selveste Rosenberg fyller 125 år må det markeres skikkelig. Få bedrifter har spilt en viktigere rolle i Stavangers historie de siste 150 årene.
125 år som en av byens store og viktige arbeidsplasser gjør noe med identiteten og stoltheten, ikke bare hos de ansatte, men også blant innbyggerne i Stavanger. Rosenberg Worley, som selskapet heter i dag, har hatt en helt sentral plass i byens historie, så sentral at historien om Rosenberg på mange måter er historien om Stavanger. Da jubileet skulle markeres skulle det derfor ikke stå tilbake for noen ting - lista skulle legges høyt og det skulle bli en fest de rundt 1000 ansatte snakket om.
– Først og fremst er det en markering av et stort jubileum, men det er også en takkefest. En takk til de ansatte og feiring av oss selv og den utrolig sterke bedriftskulturen vår, sier Rolf Norås Pettersen som er administrasjonssjef i Rosenberg Worley.
I bedriftskulturen har de ansatte vært viktige bidragsytere, med stor forståelse for hva Rosenberg skal produsere, at de skal levere på tid, samarbeide og kommuniserer godt og ha et avslappet forhold til hverandre.
– De som kjenner oss godt vet at folk her vil hjelpe hverandre og den enkeltes innsats er avgjørende for at vi fortsatt skal få inn nye oppdrag og ha en god drift, sier Norås Pettersen.
Gjennom 125 år har bedriften vært gjennom mye, men hele tiden vært en del av Stavangers identitet. Valg av sted for festen var derfor ikke tilfeldig.
– Vi ville ha Konserthuset, og med så mange ansatte er det også naturlig med et så stort, sentralt og ikonisk bygg, sier Aud Stousland, som assisterer ledelsen i Rosenberg Worley.
Hun har hatt dialogen med Kulturkompaniet gjennom hele prosessen og mener hovedmålet ble oppnådd og vel så det - folk snakker om den i ettertid.
– Bare positive tilbakemeldinger, og vi hadde noen overraskelsesmomenter både på artister og konfransier som ble veldig godt mottatt, sier hun.
Her hos oss i Kulturkompaniet er vi stolte over å få jobbe tett med Rosenberg, en bedrift som har betydd – og betyr så mye for Stavanger og regionen.
–Vi elsker å samle mennesker og skape sterke opplevelser. Det binder folk sammen og bidrar til å bygge identitet, fellesskap og kultur. Det at vi fikk være med å skrive et lite stykke Rosenberg-historie knyttet til deres 125-års jubileum, syns vi er utrolig stas! Sier Knut Larsen, prosjektleder i Kulturkompaniet.
Folkelig er et viktig ord for Rosenberg Worley. Når så mange mennesker skal samles på den røde løperen, fra så mange fagdisipliner er det viktig å treffe alle. Sveisere, platearbeidere, ingeniører, rørleggere, ledelse og administrasjon. Vår rolle har vært å forene alle disse ønskene og behovene og skape et fellesskap.
– Her har Kulturkompaniet kommet med forslag, veiledet oss, utfordret oss. De vet hva som slår an, vet hva som funker og kommer med en totalpakke som er helt strømlinjeformet fra planlegging, invitasjoner og helt til gjennomføring, sier Norås Pettersen.