Kolumbus.

Kultur og strategi hånd i hånd

Kultur og strategi henger nøye sammen. Kolumbus er svært opptatt av å knytte disse to elementene enda mer sammen, og ba oss med på reisen da ny strategi skulle utformes - fra innspillsmøter til ferdig implementert.

Tradisjonelt har Kulturkompaniet levert kulturbygging, men en så fantastisk mulighet til å være med å forme både strategien og kulturen i et selskap som dette, måtte vi bli med på. 

– Fra vår side var det helt bevisst at vi ønsket å bruke Kulturkompaniet på hele strategiprosessen. Vi tok kontakt med dem for å se hva de kunne hjelpe oss med. Vi ble enige om at dette pilotprosjektet var et godt samarbeid, og nå er strategien godkjent av styret, sier Audun Solheim, strategi- og utviklingssjef i Kolumbus.

Gjennom prosessen har det vært fellessamlinger med alle ansatte, samlinger med ledergruppen og en samling med styret i Kolumbus. Alt for å sikre at strategien er godt forankret i hele organisasjonen, og at alle føler et eierskap. De siste fem årene har Kolumbus gått fra å være et kollektivselskap til å være et mobilitetsselskap.

– Det spiller jo ingen rolle hva som står i en strategi dersom folk ikke er med og drar i samme retning. Det klassiske ”kultur spiser strategi til frokost” passer godt her. Å lage en strategi kan alle gjøre, men skal du gjøre det skikkelig, må alle i organisasjonen både føle eierskap til den og ha tro på den, sier Solheim.

Arbeidet som Kolumbus nå er inne i, er noe av det viktigste - unngå at strategier kun blir snakket om i festtaler eller lagt i en skuff. En hel dag ble derfor brukt for å gi alle de 75 ansatte et godt bilde av den nye strategien, sammen med sosiale aktiviteter for å skape samhold og lagfølelse.

– Denne dagen ble jo en bekreftelse på det Kulturkompaniet kan best, men også et bevis på at de er en god samarbeidspartner i strategiarbeidet. Første halvdel av dagen var den nye strategien, resten var teambuilding og sommeravslutning, sier Solheim.

På en hverdag er det 4400 avganger i Kolumbus og rundt 100.000 personer reiser kollektivt med enten de 500 bussene eller båtene som kjører med Kolumbus-logo. Under teambuildingen skulle lagene ta i bruk så mye av Kolumbus sitt tjenestetilbud for å løse oppgavene. Alt fra bysykler, bildeling, tog og buss, gjerne den selvkjørende langs Strandkaien i Stavanger.

– Det har vært spennende å være med på en så omfattende prosess med Kolumbus sier rådgiver Line Norling i Kulturkompaniet. 

– Vi har blitt godt kjent med en svært dedikert gjeng med stor stolthet for arbeidsplassen sin og hjerte som banker for samfunnsoppdraget. Ved å involvere alle ansatte i utformingen av den nye strategien håper jeg Kolumbus går inn i neste femårsperiode med en levende og anvendelig strategi for hele organisasjonen. 

Kolumbus er svært fornøyd med arbeidet som er lagt ned, og gleder seg til å jobbe etter den nye strategien.

– Veien har blitt litt til mens vi har gått, og vi har fått en strategi vi skal jobbe videre med og lage handlingsplaner for å nå målene våre sammen med de ansatte. Strategien er ikke bare et lederdokument, og det er nå den virkelige jobben starter, sier Solheim.

Takk for at vi fikk bli med på reisen.