KOLUMBUS I BEVEGELSE.
Slik jobber vi med strategi- og handlingsplan
Den siste tiden har det vært mye snakk om gratis buss i Stavanger. Kolumbus startet oppussingen av strategien sin lenge før den diskusjonen begynte.
- Det startet med en samling for alle ansatte. Målet var å få mange gode innspill på hva som fungerer og hva som må forbedres. Og ha det kjekt samtidig. Det klarte vi, sier Edith Nøkling, administrerende direktør i mobilitetsselskapet Kolumbus.
· Hva fungerer bra?
· Hva skal vi gjøre mer av? Hva skal vi gjøre mindre av?
· Hvordan ser utfordringene våre ut – og hva gjør vi med dem?
Strategien forandres ikke
Våren 2023 har gratis buss i Stavanger vært en snakkis. I midten av juni vedtok bystyret i Stavanger kommune å teste ut konseptet, som gjelder fra og med tidlig juli. Liknende har aldri vært gjort i Norge.
Man skulle kanskje tro at det betyr at hele strategien til Kolumbus må skrives om? Nei, retningen til mobilitetsselskapet ligger fast, uavhengig av hvem som betaler for buss og båt i en av kommunene de leverer til.
- Det er helt klart mye arbeid med en slik forandring, men i bunn og grunn skal vi fremdeles sørge for at buss, båt og andre transportmidler går som de skal. Den store forskjellen er at Stavanger kommune betaler for sine innbyggere, i stedet for den enkelte reisende. Vårt fokus er uansett å gi innbyggerne de beste mobilitetstjenestene på en effektiv og god måte, forklarer Nøkling.
Fokus på fem områder
Kolumbus og Kulturkompaniet har jobbet sammen i flere år. Det siste halvannet året har fokuset også dreid seg til å utarbeide strategi- og handlingsplan for selskapet. Stikkord er arbeid med bedriftskulturen, rådgivning, prosessledelse – og konkret utforming av strategi- og handlingsplan for den neste perioden.
- Det er avgjørende at alle avdelinger er med i en slik prosess. «Vi jobber for mye i silo». Det var en av tilbakemeldingene i innledningsfasen av strategiarbeidet. Kulturkompaniet har lagt til rette for og gjennomført flere samlinger med alle ansatte. Vi har hatt fem fokusområder: Engasjerte medarbeidere, tjenestene våre, miljø, kundeopplevelsen og innovasjon/samarbeid. Vi er ikke helt i mål med handlingsplanen, men på god vei, forklarer Edith Nøkling, som begynte i jobben rett etter at strategiprosessen var satt i gang.
Kjenner kulturen
- Det er veldig bra å jobbe med Kulturkompaniet, både når det gjelder utforming av strategi- og handlingsplan, og på arrangementer som Kolumbusdagen. Kulturkompaniet kjenner kulturen vår. Ole Petter, Line og de andre er flinke til å involvere menneskene i prosessene, til å få folk til å føle seg vel, til å anerkjenne bidragene til den enkelte. Det er avgjørende i en slik prosess, sier Nøkling.
- Nå fortsetter jobben med å ta strategien i bruk. Sørge for at tingene vi har bestemt oss for, faktisk blir utført. At vi forsterker der vi skal, forandrer der vi må. Til beste for passasjerene og våre kollegaer. Det er det mest spennende med å jobbe i Kolumbus. Tjenestene våre går rett inn i kjernen på folks hverdagsliv. Vi får kontinuerlige tilbakemeldinger fra omgivelsene på jobben vi gjør. Det gjør at vi alltid må være på hugget, sier Edith Nøkling, leder for mobilitetsselskapet Kolumbus, som vi er så heldige å få jobbe sammen med.
Takk for tilliten, fine folk. Vi liker enormt godt å jobbe sammen med dere!