
Kolumbus
Bygg kultur og train the trainers!
En bussjåfør, en bussjåfør... Fortsettelsen kan alle, men er det noe folka bak rattet vet, så er det at jobben består av mye mer enn å kjøre buss.
- Vi kommuniserer med mye mer enn ord, sier Trond Dagsland i EGGS Design. Dette måtte vi ha i bakhodet når vi skulle gjennomføre. Nøkkelordet er kommunikasjon – og godt veigrep.
Sammen med EGGS Design lagde Kulturkompaniet i 2018 et interaktivt treningsopplegg for sjåførene i Kolumbus. I 2022 ble runde to gjennomført, og neste gang blir det Kolumbus selv som står for sjåføropplæringen.
Å bygge en samlende kultur i et selskap hvor de ansatte egentlig er ansatt et annet sted kan by på noen utfordringer.
- Sjåførene i Kolumbus ansettes ikke av selskapet selv, men er ansatt hos operatørselskaper som Boreal og Norgesbuss. Likevel er det Kolumbus passasjerene kjenner til, og det er de sjåførene representerer. Utfordringen er å bygge kultur for gode reiseopplevelser, for alle sjåførene og på tvers av operatørene de hører til, sier regionssjef i EGGS Trond Dagsland.
Det vi har kalt KULtur-programmet ble designet av EGGS Design, og fasilitert av EGGS i samarbeid med Kulturkompaniet.
- Vi har vist filmer med eksempler på situasjoner sjåførene har beskrevet som krevende, alt fra berusede mennesker på bussen til store skoleklasser og ungdomsgjenger. Kulturkompaniet bidro med skuespillere. Sjåførene får se forskjellige versjoner av filmene, ulike måter situasjonene ble håndtert på, og diskuterer i etterkant hva som kunne ha blitt gjort bedre, forteller Dagsland.
Styrket kommunikasjon = blide passasjerer
Kultur- og treningsprogrammet fra 2018 har åpenbart gitt resultater. Samtidig med at passasjerantallet økte med 13,3 prosent økte tilfredsheten med sjåførenes serviceinnstilling fra 3,9 til 4,5 på en fempunktsskala. Denne gangen hadde Kolumbus et ønske om å ta over, slik at de selv kan fasilitere sjåføropplæringen i fremtiden. Kulturkompaniet var sentrale i å utforme og levere et tilpasset train-the-trainer opplegg for å trene fasilitatorene fra Kolumbus.
- Målet er også denne gangen å gi sjåførene effektive teknikker som styrker deres kommunikasjon med passasjerene, samtidig som vi bygger deres tillit og tilhørighet til Kolumbus. I tillegg til ord, er det viktig å trene kroppspråk og tonefall. Blant annet tok vi i bruk et emoji-spill, der sjåførene fikk trening i å uttrykke seg på andre måter enn ord. Kulturkompaniet er veldig interaktive, og kan kunsten med å få folk til å hive seg utpå, sier Dagsland.
- Vi har samarbeidet med Kulturkompaniet i tre omganger nå. To av prosjektene har handlet om kulturbygging på tvers av organisasjoner, mens det siste har gått på internkultur og strategifornyelse. Vi blir alltid godt mottatt og forstått av Ole Petter og teamet hans. Det er en fornøyelse å samarbeide med dem, både i planlegging og gjennomføring. De er konstruktive, løsningsorienterte og engasjerte – og fulle av humør. Det smitter!, sier Anna Sandvik Hauge, leder for kundeopplevelse og markedskommunikasjon i Kolumbus.
Kulturkompaniet er eksperter på å engasjere mennesker og merkevare for å styrke selskapers DNA. Det gjør vi gjennom å lytte, forstå og handle ut fra bedriftens ønsker og behov.
Er dette viktig for deg? Da vil vi gjerne snakke med deg!
Ole Petter Søllesvik
ops@kulturkompaniet.no
Tlf.: 905 79 484