Håndverksgruppen.

Bygger kultur med Bygdøy Folkemuseum som ramme

Å samle over 2000 ansatte gir noen utfordringer midt i en pandemi. Men Håndverksgruppen og Kulturkompaniet laget en tv-sending for å samle hele Norge, og litt Sverige.

De siste årene har konsernet hatt en eventyrlig vekst og har nå rundt 2000 ansatte og en omsetning på over tre milliarder kroner. Et digitalt avspark er et steg opp fra forrige gang vi gjorde et digitalt opplegg for HG på Teams. Dette gir mye mer verdi i form av nærhet og historiefortelling.

– Målet vårt er å komme nærmere, få frem historien og menneskene. Vi ønsker ikke veldig corporate følelse med powerpointer og presentasjoner, men gode samtaler der vi får frem menneskene, sier produsent Atle Bråthen.

For å støtte opp om historien om samhold og tilhørighet ble Norsk Folkemuseum valgt som innspillingssted. Med sine 160 bygninger, blant annet Gol stavkirke, fra hele landet var det perfekt for å vise den geografiske spredningen til Håndverksgruppen.

Løsningen ble en timeslang tv-sending med intervjuer og innslag fra hele konsernet, for å bygge samme historie rundt felles opplevelser. Tv-formatet ble ikke valgt vilkårlig.

– Veldig få tenker over hva de selv ville sittet å se på i én time. Når du går digitalt konkurrerer du med et mye større marked, som Netflix, NRK, YouTube og alt du liker å se på. Dermed må vi lage dette på en måte som gjør at folk faktisk velger å se på, mener Bråthen

Gir tryggget

Han har jobbet sammen med kollega Line Kjærran Norling på prosjektet, og begge har bakgrunn fra tv. Det gir nyttig erfaring i å lage en sending som både gir innsikt og fenger seerne.

– Å lage et arrangement på en scene og som en tv-sending er to helt ulike ting. Vi får også en helt annen relasjon til kundene gjennom en opptaksdag, hvor vi har full kontroll på situasjonen, fremfor å plassere dem på en scene der de står alene. Her bidrar vi til å løfte dem opp og få frem budskapet på en helt annen måte, sier Norling.

Samarbeidet med Kulturkompaniet er langt fra nytt. Ved flere anledninger vi funnet på på kjekke ting sammen.

– Håndverksgruppen begynte å jobbe med Kulturkompaniet for litt over et år siden etter et tips fra HM Malerservice i Stavanger. Vi føler Kulturkompaniet gir en litt annen dimensjon og bruker en folkelighet og uformell tone som passer oss veldig godt, sier konserndirektør Øyvind Emblem.

I september 2020 arrangerte vi også en fysisk samling for de daglige lederne, som ble svært godt mottatt.– Vi er veldig fornøyd med resultatene og samarbeidet. I september hadde vi også en fysisk samling for de daglige lederne, som virkelig skapte lagfølelse der deltakerne trivdes.

Atle Bråthen mener noe av det viktigste for å oppnå et godt resultat er å få kundene til å føle seg trygge i omgivelsene.

– Vi håper at vi gir dem en god opplevelse og at de får frem sin historie på denne måten.

Flere referanser